Första steget mot en webbplats i världsklass

Postad av: Joakim Larsson,

Nu är vi igång! Beta-webben är uppe, och hela Stockholm bjuds in att delta i utvecklingen av den nya webbplatsen. Här på utvecklingsbloggen kommer ni att kunna följa byggandet steg för steg, se skisser på kommande funktioner – men framför allt diskutera, kommentera och rösta på de förslag som finns. Målet är en tät, spännande och respektfull dialog där vi tillsammans diskuterar det aktuella ämnet.

Vi kan förstås inte lova att allt som ni föreslår bli verklighet. Men vi lyssnar på bra förslag, ser om det går att genomföra, och om det inte går just nu kanske det går nästa månad eller nästa år.

Även om våra interaktionsdesigners och utvecklare också läser kommentarer och diskussioner kommer vi som bloggar att vara mellanhanden mellan er invånare och de som mer handgripligen bygger den nya stockholm.se. Diskussionerna går helt enkelt till så att vi lägger upp ett blogginlägg om något nytt, ni kommenterar och röstar, vi för vidare åsikterna till utvecklarna, och om det behövs återkopplar vi med ett nytt blogginlägg, och en ny diskussion.

Snart kommer fler inlägg upp där vi går igenom hur vi tänkt kring olika delar av webbplatsen. Det varvas med intervjuer med utvecklarna. Samtidigt passar vi på att ställa frågor som ni kan ta ställning till, eller diskutera kring.

Välkomna – tillsammans bygger vi en webbplats i världsklass!

Kategori: Om projektet


9 kommentarer

  1. Kan kontrasterna ökas i rubrikerna för att göra texten mer tillgänglig för synsvaga?

  2. Hur kommer det sig att temperaturen (det lilla molnet och gradantalet i Celsius) ökar när man klickar på ”Familj och Relation” …. och sjunker när man klickar på ”Om Stockholms stad”… ?

    Big Bengt älskar alla ändå trots det dom gör mot mig!

  3. Jag ville bara flagga för att det finns flera olika sätt att hjälpa personer med olika slag funktionshinder att ta del av information på en webbplats; talsyntes, teckensnitt och kontraster, teckenspråk m.m. När man kommer in på startsidan borde det klart och tydligt framgå var sådant finns – om det finns.

  4. Man anlitar väl ett företag att ta fram en webbplats för att de har kompetensen att bygga en just sådan? Att bjuda in 1.000.000 stockholmare att tycka till en varje detalj känns mäkta amatörmässigt. Ju fler kockar desto sjukt sämre soppa.

  5. För det första vill jag bara säga att det är bra att ni låter användarna göra sin röst hörd på det här sättet. Det är ju ändå användarnas sida, och det här är nog ett ganska kostnadseffektivt sätt att utföra breda användartester på.

    1. Temperatur och vind känns ju lite trevligt och personligt sådär men jag vet inte hur användbart det egentligen är för användarna? Jag är ganska säker på att ni kan lägga något mycket mer användbart på det utrymmet.

    2. I den vänstra navigationsmenyn: Det finns sånadär expansionspilar på alternativ i menyn som inte expanderar någon undermeny. Man förväntar sig att det ska komma fler alternativ när man klickar på dem. Används de rätt är de ju ett bra sätt att tala om för användaren att det finns mer under den här sektionen.

    3. De gömda sektionsrubrikerna kan vara lite förvirrande. T.ex. ”Stockholm 18.23″, vad betyder ”18.23″, är det ett klockslag eller en sektion? Det är ganska tydligt att det är ett klockslag om man ser det i relation till väderprognosen, men jag förmodar att den här rubriken är till för icke-seende användare. Sedan finns det ”Global navigation” och något som heter ”Navigation”. Det vore kanske bra att förtydliga vilken sorts navigation det andra alternativet är, är den lokal?

    4. Varför heter det ”Sökterm”? Det är ett onödigt krångligt ordval. Vad är det för fel på ”Sökord” eller bara ”Sök”?.

    I övrigt tycker jag att ni är inne på rätt spår. Det känns väldigt i tiden och ni verkar ha gett informationen en central roll utan att sidan är för neutral så att man knappt vet vart man är, vilket brukar vara extremen av enkelhetstrenden.

  6. Pernilla Gyllner, Redaktionsansvarig

    Anledningen till att vi lanserar en betawebb:

    - Vi vill testa webbplatsen och dess funktioner på en större publik än vi kan få i t.ex. en fokusgrupp
    - Vi vill få in nya idéer som inte kommit upp tidigare, bla. i våra användartester
    - Vi vill tidigt kunna förkasta idéer som våra användare inte vill att vi ska utveckla

    Dessutom tycker vi att det är bättre att få in synpunkter på resans gång än när vi är klara med projektet och vi måste börja utveckla på nytt.

  7. Pernilla Gyllner, Redaktionsansvarig

    Tillgänglighetsanpassning

    Under våren kommer vi att lansera olika funktioner för att kunna tillgänglighetsanpassa webbplatsen. Vi har en användbarhetsexpert med i projektet som bevakar dessa frågor och vi kommer att följa Vervas riktlinjer nivå 1 och 2.

  8. Pernilla Gyllner, Redaktionsansvarig

    Tack Nicolas för bra synpunkter. Vi tar med med oss i det fortsatta arbetet.

  9. Som det är nu och också vanligen så är den geografiska uppdelningen i underkategorierna textbaserade. (kungsholmen, tensta, älvsjö osv.)
    Låt oss säg att den besökare till sidan inte är från ”sta´n” då är det inte lätt att känna till vad som menas med de olika förorternas namn i menyn till vänster.
    Jag vill föreslå att den textbaserade kategoriseringen helt ersätts med en grafisk kart-baserad dito och att namnen på förorterna och stadsdelarna kommer i efterhand. Kartan visar var man befinner sig i förhållande till de andra stadsdelarna.
    Vanligen vet man möjligen var man är men inte vad stadsdelen bredvid heter.
    Den grafiska presentationen kan kompletteras med landmärken såsom stureplan, globen, sergel, rålis. mfl.
    Poängen med detta är att det skapar en sammanhållning och en närhet till varandra som en textbaserad kategorisering inte gör.
    Varje stadsdel har sedan ett antal möjliga tjänster såsom bibliotek eller socialtjänst.
    Möjligen är det så att besökaren söker efter en viss tjänst och vill veta var närmaste kontor för detta ligger eller så vill besökaren se dem alla.
    Svaret på båda scenarierna är att visa dem grafiskt på en karta. Man kan också tänka sig en snabb länk till SL:s hemsida som visar hur man tar sig dit med kommunala medel! Det vore en wow-grej tror jag. Underförstått är det förståss att man rekommenderar kommunala färdmedel framför bil för miljöns skull.

    Lycka till.

    /daniel

Lämna ett svar till L Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments