Så långt har vi kommit

Postad av: Dag Kättström,

Beta 0.3

Måndagen den 18 februari hände en mängd saker bakom kulisserna. Det märks knappt när man tittar på webbplatsen, men nu är allt klart för att börja publicera nyheter till exempel.

Startskottet har också gått för innehåll. Beta-webbplatsen kommer under de närmaste veckorna att bli allt mer fylld med text och bild.

Beta 0.2

Fredagen den 1 februari genomförde vi ett antal större förändringar på beta-webbplatsen. Vi bedömer nu att den är klar till 25 procent.

Uppdelat på Design, Funktion och Innehåll ser det ut så här:

matare1.jpg

Just nu ligger fokus på övergripande design och olika funktioner. Texter kommer senare, men vi behöver ändå mycket åsikter om allt. Allt du kan se – och vill kunna se.

Beta 0.1

Torsdagen den 24 januari införde vi en ny mätare på beta-webbplatsen som visar hur pass färdig den är. Det ger dig en bättre bild av arbetet och det kan bli lättare att ha åsikter.

De 20 procent som den står på just nu kan vi dela upp så här:

30%

15%

5%

Utseendet bedömer vi alltså vara klart till 30 procent. 15 procent av de olika funktionerna på webbplatsen syns just nu. Vad gäller innehållet i form av färdig information är bara 5 procent klart.

Mätaren ger dig som användare en känsla för hur omfattande webbplatsen kommer att bli när den är klar om drygt tre månader. Vi vill höra synpunkter både om de procent som är ”klara” och om saker som vi ännu inte har kommit till. Alla idéer om innehållet på nya stockholm.se är viktiga.

Webbplatsen byggs nämligen enligt en lite speciell filosofi: Allt ska kunna förändras under arbetets gång och vi anstränger oss för att inte bygga in oss i några hörn. Eftersom vi bygger webbplatsen på det sättet blir det lättare för oss att ta tillvara på och genomföra åsikter och idéer från dig som användare.

Hittills har vi fått tänka om kring alltifrån enskilda texter och rubriker till kontraster och ikoner. Era kommenterar hjälper oss både att fokusera på problemområden och bekräfta att vi rör oss åt rätt håll. Alltså driver era åsikter mätaren framåt.

Så ös på med mer. Vad är ert första spontana intryck av beta-webbplatsen? Vad är det ni i första hand vill kunna göra på stadens webbplats?

Kategorier: Design, Funktioner, Struktur och text


16 kommentarer

  1. Sök känns väldigt gammalmodig, eller ofärdig om man är snäll och tänker på att det är en beta.

    Jag rekommenderar ett studiebesök på http://www.apple.se/ – titta på hur deras sökmotor fungerar och framförallt på hur de listar sökresultaten och låter användaren förfina sin sökning inom specifika avdelningar.

    På sikt borde målet vara att helt avskaffa huvudnavigationen med kategorier, som ju alltid trots allt utgår ifrån ert eget perspektiv (och fält i databasen), och istället låta användaren själv vara den som ”styr” sitt besök utefter sitt unika behov – jämför en tonvalsautomatiserad kontra en bemannad telefonväxe. Detta hindrar inte att man har några fasta ”puffar” och ”mest besökta sidor” etc. om det är vissa ämnen som man vill fokusera på.

    - När ni nu ändå har chansen att tänka om och tänka rätt… ;-)

  2. Eftersom ögat inte kan fokusera på hela skärmen samtidigt är det viktigt att webbsidan inte blir för ”bred”. Den beta-version som finns nu är definitivt för bred, för att ögat skall kunna skapa sig en bra överblick. Ni bör istället smala ner sidan till ungefär den bredd som den nuvarande hemsidan har.

  3. Valfrihet istället för obligatoriska uppgifter?

    I formulären tillhörande funktionerna Kontakt (Ställ en fråga eller lämna en kommentar) och Rapportera fel påpekas att fält märkta med * (asterisk) är obligatoriska. De fält som förekommer i formulären är meddenlande och e-post. Endast meddelandefältet är obligatoriskt. Frågan är om det inte vore bättre att, istället för att visa att meddelandefältet är obligatoriskt, påpeka att e-post-fältet är valfritt? Detta görs förslagsivs med texten ”valfritt” intill texten e-post. Att ett meddelande måste fyllas i känns självklart, samtidigt som valfrihet känns mera positivt än något obligatoriskt.

    När jag lämnar den här kommentaren ser jag att även formuläret jag skriver i nu visar vilka uppgifter som är obligatoriska. Här kanske valfrihet också kan vara på sin plats?

  4. Jag håller inte med Jenny om att sidan bör vara smalare. Nästan ingen surfar idag i 800×600, då är det bara onödigt att smalna ner sidan till det. Det enda man uppnår med det är att fler saker måste trängas i mitten, och sidan blir mer svåröverskådlig. Sätt det viktigaste i de centrala spalterna och det mindre viktiga i ytterkanterna så hittar man det man söker.

  5. Detta är ett bra exempel på kollektiv trafikplanering. Betydande att det är idiotiskt att alla ska vara med och bygga denna sida då:

    #1. Dom flesta inte har tillgång till all information sidan ska innehålla.
    #2. Alla har inte den kompetensen som krävs för att bedömma hur denna sidan som effektivast ska vara uppbyggd. Det är detta de relevanta universitetsutbildade akademikerna är till för.
    #3. Naivt att tro allt det skulle gå att tillfredställa hela populationens önskningar.
    #4. Slöseri med tid och resurser då någon nu måste ta sig tid att sammanställa allas önskemål.
    #5. Där inte är nödvändigt att nöta.
    #6. Det viktigt att se saker i sitt sammanhang betydande att det är inte sådana här arrangemang vi syftar på när vi talar om demokrati.

  6. Eftersom jag själv använder stadens webb ofta, tycker jag att något av det viktigaste är att visa när sidan senast uppdaterades. Jag har ibland stött på sidor och information som har varit flera år gammalt och helt inaktuellt. Att en innehållsansvarig finns med är också viktigt.

  7. Dag Kättström, Betaredaktör

    Hej Elisabeth!
    Det kommer att bli som du efterlyser. Alla sidor får en ansvarig. Dessutom kommer en funktion som visar när sidan uppdaterades senast.
    MVH Betaredaktionen

  8. Eftersöker ett öppet, enkelt och inbjudande språk på vissa sidor. Jämför själv texten om bostadsanpassning och kulturskolan med t.ex. den om idrottsanläggningar eller övriga texter inom idrottsområdet.

    Även om jag ska söka bostadsanpassningsbidrag vill jag känna mig välkommen att ringa eller ta kontakt på annat sätt. Myndighetsutövning innebär inte att man språkligt ska förminska människor, utan där är det ännu viktigare att det är ett enkelt språk som inte skapar ovisshet.

  9. Jag vill att det ska vara en sambaorkester på stockholmsfesten, och gärna olika resturanger.

  10. Jag använder webbplatsen ofta i mitt arbete som kurator. För mig är det viktigt att det är överskådligt och lätt att hitta respektive stadsdel. På respektive stadsdels sida är det toppen om det också går att se hur och när man kan komma i kontakt med soc.sekr respektive biståndsbedömare, nummer till socialjour, enhet för hemlösa o s v. Journummer överlag är viktigt att man lätta kan hitta utan för många klick.

  11. hej
    jag tänker lite utifrån pr och marknadsföring av stockholm som stad och turistmål för framtida/kommande turister. sweden.se är tänker jag, den mest självklara sidan att gå till om man nu får upp den på google.. men sen om man vet att man ska till stockholm så känns det rätt naturligt att logga in på stockholm.se och finna mer fakta, information, roliga se och göra sett från kommunnivä (sweden.se är ju rätt övergripande bara). så jag vet inte…

    beta.stocholm.se är just nu till 100% bara för dem som bor i staden och det är väl rätt eftersom mycket kommunala ”saker” finns på webbplatsen, men även efter att ha kollat på stockholm.se så har man inte värdesatt att turister möjligen loggar in på webbsidan (visst det finns en stor knapp ”för turister” men.. borde den för det första inte vara skriven på engelska som många runt om i världen förstår samt borde det inte vara tydligare åtskilt från det andra eftersom turistknappen inte hör ihop med ex bibloteksöppettider ect).
    _______

    sammanfattat tycker jag att nya stockholm.se borde VISA att det är skandinaviens huvudstad. Man ska märka som turist att på stockholm.se har man värdesatt turisterna så att man snabbt kommer in på turistdelen och där ligger det ..kanske roliga 10 i top listor -platser du måste besökt i stockholm, videor över kända platser, kartor, musik, resturanger, utelivet, skärgården, kända personer, osv osv osv.. det finns så mycket att roligt att proppa in för turister (bara man inte gör det kommunalt och tråkigt) utan tänker modernt, spännande och att turisterna ska bli nyfikna och sugna på att komma hit.
    :)
    hejhej

  12. Jag tycker till att börja med tvärtemot Melinda och en del andra att det är helt lysande att ni bjuder in oss användare att tycka till under utvecklingsarbetet. Webb 2.1!

    Det saknas en stor fet länk för oss som inte är stockholmare. TURISM eller varför inte BESÖKARE – jag har besökt stan närmare 100 gånger, men bara turistat i den 2 gånger. Ok, turism är nog ett vedertaget begrepp att använda. Men gör det inte till en lista på alla evenemang och restauranger utan få med även det praktiska – hur man hittar, hur man reser, var ficktjuvarna håller till, vad menar stockholmaren när han säger ”ta en bulle” m.m.

    Navigering: Drop-down menyer så man snabbt och utan att klicka kan få en överblick av vad som finns under varje rubrik.

    Sök 1: Visa resultaten medan sökordet skrivs in med ajax-teknik.

    Sök 2: Intelligenta förslag för de vanligaste sökorden. Vad är det vi besökare vill göra när vi söker på ett visst sökord. Söker man på ”läkare” är kanske inte ”Intyg om funktionsnedsättning” det mest troliga. Ett bättre alternativ vore ”Är du akut sjuk?” följt av ”Boka tid för läkarbesök” osv.

    P.S. Off-topic: Och sen droppa det där med ”skandinaviens huvudstad”. Det är ju bara pinsamt. Stockholm är ett tillräckligt starkt varumärke i sig själv. När det klistras på en slogan framstår stan bara som nån småkommun som försöker vara något man inte är. Och Stockholm är inte skandinaviens huvudstad, och inte Köpenhamn eller Göteborg heller för den delen om de nu skulle få för sig det.

  13. Dag Kättström, Betaredaktör

    Tack för genomtänkta synpunkter i detta inlägg.
    Till Peter och fredrik – det kommer att komma en länk i sidhuvudet bredvid företagare – ‘Turister’, som länkar till stockholmtown.se som är den officiella turistguiden. Men visst borde länken även skrivas ut på engelska! Det tar vi med oss.

    Siri påminner om att journummer måste göras synliga och det ska vi tänka på när vi fyller avdelningen ”Stöd & Omsorg” med innehåll.

    Bettan efterlyser ett språk som är anpassat till invånarna och inte till byråkraterna. Inom kort kommer bloggen att intervjua de personer som har ansvar för struktur och språk på nya stockholm.se. De jobbar mycket med just den frågan.

    Även alla ni som gör intelligenta analyser av Sök-problematiken kommer att få ert lystmäte när vi ska presentera sökfunktionen närmare här i bloggen inom några veckor.

  14. Jag skulle gärna se en sån där virtuell assistent som man alltid kan fråga om hjälp.
    Ett företag som gör väldigt bra virtuella assistenter är Artificial Solutions
    http://www.artificial-solutions.com
    På deras hemsida finns en virtuell assistent som ni kan prova för att se hur det fungerar.
    Dom har skapat artificiella tjänster åt IKEA, Telenor, Skatteverket och EON m.fl.
    Jag uppskattar alltid virtuella assistenter och dom kan förutom att vara ett stort hjälpmedel även vara riktigt roliga vilket ger hemsidan ytterligare dimensioner.

  15. Erik du gör reklam, och döljer det dåligt. Det där företaget måste vara oseriöst som gör smygreklam utan att våga stå för det.

  16. För dem som ofta använder hemsidan skulle möjligheten att skräddarsy sin egen sida hos stockholm.se vara till hjälp. När man har loggat in så kommer man till ‘sin egen’ hemsida hos stockholm.se med egna ditlagda länkar till, för den personen relevant, information. Man slipper på så sätt gå igenom en massa menyer för att komma dit man skall varje gång. Man skulle också kunna prenumerera på uppdateringar av relevant information så att man får ett meddelande då man loggat in att ‘ följande sidor har uppdaterats sedan du senast loggade in’.

Lämna ett svar till John Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments