Tack för tipset, Krille!

Postad av: Dag Kättström,

De andra veckans kommentarer här på bloggen har genererat flera bra synpunkter och satt ljuset på ett antal åtgärder som vi behöver göra. Och mycket återstår.

Krilles förslag om att ett infofönster ska dyka upp när man för muspekaren över huvudrubrikerna fick stöd av Anneli. Vi har nu beslutat att införa just ett sådant fönster för att kunna ge mer information om vad som döljer sig under ämnesrubrikerna och leda besökare rätt.

Daniels tankar om obligatoriska fält vid kontakt med kommunen har också fått återverkningar. Vi tittar på ett nytt sätt att erbjuda valfrihet samtidigt som vi påminner att om man vill få svar så måste man uppge kontaktuppgifter.

Carl tycker att ämnesrubrikerna är bra, men skulle också vilja ha möjlighet att gå direkt på en specifik förvaltning om man vet vad man är ute efter. Under rubriken Om Stockholm kommer en sådan lista med länkar till alla stadens nämnder och förvaltningar. Den finns inte där än och vi hoppas att du återkommer och tycker om listan i mars, Carl.

Lars undrar hur vi resonerar när länken till information för företagare ligger längst upp i huvudet på sidan. Tanken är att det där uppe kommer att ligga länkar till ‘press’, ‘turister’ och ‘företagare’. Det är tre roller i samhället som vi bedömer behöver specifikt målgruppsanpassad information. I övrigt kommer informationen på sajten att grupperas efter ämne och rikta sig till rollen ‘invånare’.

Ytterligare ett tema i den gångna veckans diskussioner har varit designen. Nästa vecka kommer vår huvuddesigner Fredrik Marcus att berätta mer. Exempelvis kommer han att få förklara för Reklambrat hur han ser på kraven på enkelhet och funktion kontra det som kallas ‘fräsch’ webbplats. Annes tänkvärda synpunkter på vänstermenyn lär han också få reflektera över. Redan nu kan jag säga att ett system med pilar kommer att indikera var det finns mer information. Det syns bara inte ännu. Och alla kommer att få rösta på nya ikoner!

Missa inte det, men passa på att ge oss dina synpunkter redan nu! Nästa vecka fortsätter vi bygga tillsammans.

Kategori: Tyck till!


8 kommentarer

  1. Mycket bra – för den gamla webbplatsen är usel, svår att hitta i och allt för uppbyggd kring stadens interna organistion, som sällan intresserar medborgaren. Bättre med färre tydliga huvudingångar och ett antal målgruppsingångar. Glöm inte att se över ett sökverktyg också. Om man söker på t ex simskola vill man få fram en länk direkt till informationen som finns om simskolan, men idag får man upp en massa tjänsteskrivelser, en del rätt gamla. Överhuvudtaget är inaktuell info dödssynd på ett så snabbt medium som webben. Men detta förslag lovar gott, det är positivt. Se bara till att saker publiceras här så att inte det gamla förvaltningstänket tillåts att spöka i bakgrunden.

  2. Äntligen! Den gamla webbplatsen var riktigt besvärlig att hitta på. Och det blev väldigt många klickningar innan man äntligen kunde komma rätt.

    Jag arbetar som informatör på ett handikappförbund. Våra medlemmar har ofta kognitiva svårigheter efter förvärvad hjärnskada. Därför har vi byggt upp vår hemsida http://www.strokeforbundet.seså att den ska passa så många som möjligt. Inte bara de som har en förvärvad hjärnskada.

    Hur har vi tänkt?
    Jo Så få länkar i menyn som möjligt. menyn ligger till vänster eftersom de flesta av oss läser från vänster till höger. Större text än vad som är brukligt. Sen kan man ju med ett enkelt knapptryck ändra både storlek o kontrast med hjälp av de fyra knapparna som finns högst upp på varje sida.

    Svart är en bra färg på text, likaså mörkblå – men den blå färgen ni använder i menyn är mycket svårläst. Bakgrundsfärgen vitt är ok, men kanske inte så här kritvit? Det blir väldigt jobbigt för ögonen speciellt som ni använder en text med gråton.

    Vidare tänker vi så här:
    Många har problem med koncentration, syn, orienteringsförmåga med mera. Därför skriver vi med lite kortare rader än vanligt, med korta stycken med ett extra radbyte emellan. Och med inte för lång text så att man måste scrolla mycket.

    Vi blandar inte olika typsnitt i en text, vare sig på hemsida eller i tryckt material. Kursiv text använder vi ytterst sällan – den är svårläst. Likaså är text skriven med versaler också svårläst för många.

    Fetad text använder vi sparsamt, givetvis har vi den i rubriker (som inte ska vara för långa) samt ibland i löpande text för att ”stryka under” vikten av ett ord eller en mening.

    Understruken text är ”aja-baja” Mycket svårläst. Vi använder således inte heller understrukna länkar. Ett tips: Ta bort strecket under länken så blir allt tydligare för väldigt många!

    Rullgardins-sök efter tex stadsdelar vore bra. Funkar så länge inte det blir alltför långa listor.

    Hoppas ni får lite nytta av våra tips, här gärna av er om ni undrar över något

  3. Stockholm.se har hittills varit helt hopplös att hitta något på. Mitt ärende denna gång är att hitta information om huruvida GIH-badet verkligen räknas in i ytterstadsbadkortet som jag köpte igår… Helt hopplöst att hitta vettig information. Det i princip enda man ser är en – i informationshänseende – helt värdelös vågig kant i gult. Jag vill ju ha svar på mina frågor, inte gå på nån vernissage!

    Till min glädje ser jag att man ska bygga om webben och att man dessutom vill ha synpunkter. Äntligen tänker jag. Till min bestörtning ser jag att man (fortfarande) debatterar färger på ikoner och fält… Snacka om att lägga krutet på fel ställe. jag vill ju förstås i detta läge veta hur jag gör min röst hörd; vilket betyder att kunna skriva detta inlägg! Efter FEM FRUSTERANDE MINUTER hittar jag så detta formulär. Sajten är fortfarande hopplöst rörig!

    Kvaliteten på en webbsajt visas av hur kort tid det tar att hitta det man söker!

    Hos er drunknar man i rörig info och när man väl hittar viss information så är den otillräcklig. I det läget skiter man blankt i vilken nyans det är på knapparna!

  4. Oj då! Jag bedömde visst bloggen i stället för betasidan. Sorry.
    men förhoppningsvis kan våra tips vara till nytta ändå :-)

  5. Dag Kättström, Betaredaktör

    Lena! Dina åsikter har definitivt varit till nytta. Hoppas du har möjlighet att återvända till beta-webbplatsen inom den närmaste veckorna för att tycka till när den fått lite mer kött på benen.

    Andreas! Hoppas att även du har möjlighet att komma tillbaka om några veckor och se hur vi löser det på den nya webbplatsen. Även andra har efterlyst tydligare information från stadens simhallar och det kommer därför att prioriteras.

  6. Jag tycker att det är viktigt att man kan snabbvälja förvaltningar och bolag i dropplister. På Betan ser det ut som om det enbart är stadsdelar och adress man kan snabbvälja.

  7. Hej,

    Jag har läst lite om tanken med rubriken Företagare, men jag tycker ändå att den för en ganska undanskymd tillvaro där längst upp på sidan. Det finns t.ex. väldigt många som vill sälja varor och tjänster till staden och som letar efter info om stadens upphandlingar och kontaktuppgifter till inköpsansvariga. Jag hoppas att dessa uppgifter blir lätta att hitta!

  8. Det är bra att ni tar till er de förslag som kommit men det är bara två av de huvudkategorier som ni lagt ”textrutor” till. Saknar t ex förklaringstexter till den ibland obegripliga rubriken ”Klimat och miljö” för att inte tala om ”Om Stockholm” som inte säger mycket om innehållet.
    Hoppas ni inte glömt det! :)

Lämna ett svar till Maria Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments