Hur får Stockholm en webbplats för alla?

Postad av: Dag Kättström,

Att stockholm.se ska kunna användas av alla är självklart. Men hur man går till väga är inte lika självklart. Interaktionsdesigner Katja Engelhart och projektledare Johannes Söderlund arbetar med att göra nya stockholm.se förståelig för så många som möjligt.

Att en webbplats ska vara tillgänglig för alla är fina ord, men vad innebär det i praktiken?
Vi bygger den på ett sätt som gör det möjligt för personer med funktionsnedsättningar att anpassa den efter sina behov. Om man är synskadad och använder punktdisplay eller talsyntes ska man kunna använda webbplatsen utan problem. Sedan handlar det om att formge och utforma innehåll och funktioner på rätt sätt och det är ju till fördel för alla.

Men om man inte har en punktdisplay utan bara vill ha större text då?
Då kan man ställa in en större text med sin webbläsares inbyggda funktioner utan att det blir problem med sidan. Vi kan också lägga in knappar för större text på sidorna. På den punkten har vi inte bestämt oss ännu. Vi hoppas att personer som har behov av sådana funktioner skriver en kommentar med åsikter kring hur pass mycket anpassningsmöjligheter som vi ska lägga ut på sajten och hur mycket som ni vill och kan ställa in själva.

Kommer det att finnas instruktioner om hur man gör en egen textförstoring?
Som vi tänker just nu kommer vi att ha länken ‘anpassa‘ på alla sidor, som leder till information om hur man gör sådana inställningar. Länken ’lyssna’ kommer förmodligen finnas på alla sidor. Det är en talsyntes som läser upp texten på sidan. Förutom synskadade kan dyslektiker och andra som har svårt med skriven svenska ha användning av det. På vissa sidor kommer vi också ha länken lättläst som ger en version av texten utan svåra ord och långa meningar.

Signaturen Mats förstår inte varför texterna ska vara så matta. Svart på vitt ska det vara.
Sådana här åsikter är det jättebra att vi får in. Vi har faktiskt gjort texten lite mörkare efter inläggen om det. Vi kan mäta om kontrast och färgskillnader är ’godkända’ med olika verktyg, och just den matta svarta passerar. Men en del kan ju ändå uppfatta det som ett problem, och då vill vi gärna veta. Den blå Stockholms stad-färgen som vi använt i länkar och i menyn vet vi har varit gränsfall ur kontrastsynpunkt. Den har vi också gjort mörkare nu. Ändringarna syns inte på sajten ännu, men kommer snart att slå igenom.

Nu vill du alltså har fler kommentarer från människor med vana av att använda hjälpmedel när de surfar?
Ja, det vore vi tacksamma för.

Ja, passa på att hjälpa projektgruppen att göra nya stockholm.se tillgänglig. Ska vi t. ex. lägga ut knappar på webbplatsen som gör texten större eller ska vi beskriva hur man själv ställer in sin webbläsare för att texten ska passa ens behov?

Kategori: Tillgänglig webb


12 kommentarer

  1. Välja stadsdel via rullgardinen. Det är väl tjusigt med den ljusgrå färgen på texten, men definitivt inte för de, som har svårt med kontraster. Jag tycker det är riktigt obehagligt, och jag har inget fel på min syn.

  2. vad tror ni om att dela upp menyerna efter åldersgrupp?

  3. Om den ska vara för alla är det viktigt att den blir teknikneutral för användarna.
    Jag använder själv Linux med Firefox, så det ska fungera lika bra för mig. Samt det eventuella dokument som läggs upp, ska vara format som jag kan läsa.
    Tack för ordet

  4. Jag tycker att ni kanske ska mörklägga texten i menyraden lite mer, alltså där man väljer stadsdelgrått är ju snyggt men lite mörkare är lättare att se…där man trycker för att byta stadsdel tycker jag är snyggt istället för det som finns på den gamla sidan…sen också det här med att betaversionen är i blått och vitt med gråa saker här och där, det är snyggare än i gamla så de färgerna kan ni behålla tycker jag :) Sen tycker jag att en liten del av sidan kan vara för bara ungdomar där ni presenterar vad det finns att göra i Stockholms olika stadsdelar om man är tonåring…ni kan även lägga till en länk på första sidan till olika gymnasium och grundskolor och länkar till olika informationssidor…

  5. Dag Kättström, Betaredaktör

    Chris och Zainab sätter fingret på en fråga som vi funderat mycket på. Den ljusgrå texten i stadsdelarnas rullgardinsmeny markerar att det inte FINNS någon stadsdelspecifik information.

    Frågan är då hur man underlättar för användaren så de slipper klicka på en stadsdel ”i onödan” (lite trist att få upp ”Det finns ingen info…” hela tiden). Vi funderade på att bara visa de stadsdelar där det finns lokal info, men då riskerar det skapa osäkerhet kring vilka stadsdelar som finns överhuvudtaget och varför de inte visas. Funktionen är ju inte till någon hjälp för de som inte kan se skillnad på svart och grått, men tanken var att övriga ska få stöd så de slipper onödiga klick.

    Kanske behöver vi införa en hjälptext av typen ‘(ingen info)’. Vad tycker ni?

  6. Apropå ”stadsdelar”: Borde ni inte kalla det ”stadsdelsområden” för att betona att det är den byråkratiska indelningen i sådana som avses (jfr. http://stockholm.se/pages/368696/Kfs07-13.pdf) och inte vilka stadsdelar som helst inom dessa (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Stockholms_stadsdelar)?

    Jag inser att ni har att leva med stadsdelsreformen, men min bedömning är att den saknar både förankring och relevans för de flesta invånare, som lika gärna kan använda sig av kommunal service utanför just sitt eget område. (Och hur många i t.ex. ”Enskede – Årsta och Vantör” vet egentligen vad just deras stadsdelsområde heter?)

    Mitt förslag skulle vara att spara stadsdelsområdesbegreppet till där det är absolut nödvändigt, t.ex. för just stadsdelsnämndernas formella arbete, och i stället redovisa all relevant information för alla inom andra områden. Där sådan information skulle bli för omfattande skulle jag föreslå att den redovisas på ett sätt som gör det enkelt att ta till sig information oavsett vilket geografiskt perspektiv besökaren har, i stället för att låsa sig till just stadsdelsområden.

  7. Jag håller med om att det är viktigt att det är en tydlig kontrast mellan text och bakgrund. Den ljusblåa textvarianten är svårläst. Mina synskadade vänner skulle nog inte kunna läsa den texten. Kanske vore det bra om ni inhämtade åsikter från de olika handikapporganisationerna så att sidan blir tillgänglig även för de människor som har funktionshinder.

  8. Hela siten http://www.stockholm.se är ju död, vad händer med skattepengarna????????

    The page cannot be displayed
    Explanation: There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.

    Try the following:

    * Refresh page: Search for the page again by clicking the Refresh button. The timeout may have occurred due to Internet congestion.
    * Check spelling: Check that you typed the Web page address correctly. The address may have been mistyped.
    * Access from a link: If there is a link to the page you are looking for, try accessing the page from that link.

    Technical Information (for support personnel)

    * Error Code: 500 Internal Server Error. The host server is unreachable. (10065)

  9. Dag Kättström, Betaredaktör

    Hej Lisa
    Det uppstod kommunikationsproblem på webbplatsen natten till söndagen. Vi ber om ursäkt till alla som drabbades av detta.

  10. Webbplats för alla låter bra, ser att ni riktar in er på läsbarheten, färger, storlek m.m.. Men för oss Döva var finns teckenspråk? om hemsidan ska vara tillgänlig för alla då ska ALLT översättas till teckenspråk inte bara det som ni tror är viktigt för oss. Sveriges Dövas Riksförbund har gått ut med hur ikonen ska se ut som ska ge översättningen till teckenspråk.

  11. Dag Kättström, Betaredaktör

    Hej Hans
    Tack för din återkoppling.
    Vi är medvetna om behovet av teckenspråk. Vi har kontakt med bolaget funka.nu för inköp av filmer, men ännu är ingenting beslutat. Teckenspråk är ett steg som vi kommer att ta först efter att den nya webbplatsen har lanserats.

  12. Jag tycker att det är bra att ni har en sida om hur man kan anpassa webbsidan. Dock tycker jag inte att det är för mycket begärt att ni anstränger er lite till på den biten. Om man ser till Eskilstunas motsvarande sida [1] så tycker jag att de har lyckats mycket bättre, speciellt bra tycker jag det är att man kan ändra kontrast och även storleken på ikoner och dylikt som inte ändras med den av er föreslagna metoden i t.ex. Firefox. Det är dessutom väldigt enkelt (tekniskt) att implementera denna funktionalitet på samma sätt som Eskilstuna har gjort.

    [1] http://www.eskilstuna.se/templates/AdaptSite____5650.aspx

Lämna ett svar till samuel Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments