E-tjänster gör det enklare

Postad av: Dag Kättström,

I dag kan du bland annat välja förskola och betala boendeparkering på stockholm.se. På nya stockholm.se kommer fler tjänster som förenklar tillvaron för stadens invånare.

Det kallas för e-tjänster och är ett sätt att utföra sina ärenden och göra val på nätet istället för att skicka in blanketter eller sitta i telefonkö. E-tjänsterna spar tid och pengar för både invånare och staden.

Inom tre år kommer flera tiotal nya tjänster att se dagens ljus. Till exempel kommer äldre att kunna välja omsorg och skolelever att sköta sina kontakter med skolan. Inom staden finns även idéer om alltifrån möjlighet att söka säkra skolvägar till att söka bygglov.

”Ju fler som kan göra tjänster på nätet och tycker att det är bra, desto mer tid får vi över för att hjälpa till när det behövs och göra andra saker. Det ska vara upp till invånarna att göra på det sätt som passar dem bäst”, säger Karin Öhlander som är projektledare för stadens e-tjänster och som säger att det alltid ska finnas möjlighet till personlig kontakt.

Utmaningen för staden är att göra de nya e-tjänsterna enkla att använda, men också att förstå vad invånarna kan tänka sig att utföra via webben. Här behöver vi din hjälp.

Har du några erfarenheter av bra e-tjänster som du skulle vilja se på stockholm.se? Har du idéer om vad vi skulle kunna göra på området? Vi är tacksamma för alla kommentarer.

Kategori: E-tjänster


11 kommentarer

  1. Jag skulle gärna vilja se en bättre presentation av de kommunala lokaler som går att hyra, och ett smidigare bokningssystem för dessa =) Tänker på det som idag ligger på idrottsförvaltningens sida, som är helt hopplöst att använda.

  2. Rapportera fel-knappen ser lustig ut åtminstone i Flock (Mozilla) på Mac OS X. Bilden till vänster ligger inte i linje med borders som omgärdar texten ”Rapportera fel”.

  3. Skulle gärna se att webbansökan till förkolorna fungerade. Det har den inte gjort på ett tag. Webbsidan borde också vara uppdaterad med exempelvis information om det nya kösystem för förskolan som ska införas.

  4. Lokalbokningen är nog inte tänkt att användas av alla. Verkar främst till för vaktmästare på respektive skola. Ex krävs windows och IE som program. Vidare kan man ex inte söka efter lokaler som ligger i innerstan, eller över viss area. Öppettiderna och vilka anläggningar som har kortlås är också omöjligt att ta reda på, om man inte ringer och frågar.

  5. Upplands-Väsby Kommun har verkligen lyckats jag som medborgare är verkligen nöjd med denna service. Se här: http://www.upplandsvasby.se/toppmeny/kommunen/forvaltningar/teknikservice/informationscentrum/synpunkterfelanmalan.4.769ac20c11174655beb8000743.html

  6. Daniel Åkerstedt

    Tjena.
    Jag skulle vilja kunna se en grafisk, herarkisk reprisentation över alla tjänster, kanslin, funktion, ansvarsområden, övrgripande politisk komite och gud vet vad. Jag skulle helt enkelt vilja kunna ”datamina” vilken obskyr förundran som helst. Lägg in Stockholms stads alla databaser så att man kolla upp vad som helst. Gärna så avancerad så möjligt så

    Ett bra exempel är http://www.map.stockholm.se/kartago/ fast jag skulle vilja ha ännu mer valmöjligheter

  7. Daniel Åkerstedt

    En sak till.
    Speeda upp alla Ajax sliding funktioner till MAX. Man blir ju galen efter ett tagl

  8. Hej,

    Jag saknar fortfarande – för invånare eller som direktklick från hemsidan – en krisledningsingång från stadens krisledningsnämnd samt uppgifter för medborgarna och hur man kan förbereda sig själv inför en krissituation.

    Hälsn.

    Magnus Haglund

  9. Dag Kättström, Betaredaktör

    Magnus,
    Den krisinformation du efterlyser är snart färdig, men ett antal beslut måste först fattas innan vi kan publicera. Därför syns inget just nu, men det kommer att dyka upp inom de närmsta veckorna.

  10. Dag Kättström, Betaredaktör

    Här är ett svar från Idrottsförvaltningen till Kalle, Nina med flera som tycker att tjänsten för att boka lokal är under all kritik.

    ”Hejsan
    Ja, tyvärr så fungerar Interbook endast med Explorer. Vi (ca 100 kommuner som har IB) har påpekat detta flera gånger till vår leverantör Argentum och det står med på balanslistan med utvecklingspunkter hos dem”

  11. suger sjukt. Hopplöst dåligt att jag inte kan gå in och betala peridobetalning från jobbet när jag har min eleg. hemma. Den gamla sidan fungerar inte. Tack för besvär och p bot hemma I guess.

    SVAR:
    Hej Lisa, Trafikkontoret beklagar men meddelar att funktionaliteten är på väg. Under tiden kan du ringa 08-508 272 00

    Eller skicka e-post via formuläret på stockholm.se så löser de frågan.
    http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Parkeringstillstand/Boendeparkering/epostformular-for-boendeparkering/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments