Betaversion 2 – så gick det

Postad av: Jan Svensson,

Hiss eller diss? Vad tyckte invånarna om förskola.stockholm och äldreomsorg.stockholm? Nu har det snart gått sju veckor sedan vi lanserade betaversion 2 av Stockholms stads nya webbplats och de första mätresultaten börjar trilla in. Spännande värre!

Först och främst ville vi säkra att flytten från befintliga stockholm.se in på de nya sajterna under den nya toppdomänen .stockholm, inte skulle göra det svårare för invånarna att hamna rätt. I praktiken innebar det ett omfattande arbete med att peka om både innehållssidor på själva webbplatsen och alla sidor i Jämför service som beskriver serviceutbudet för förskolor och äldreomsorg. Allt gjordes manuellt! Om än med några smarta tricks för att matcha gamla sidor mot nya. Ändå ett hästjobb av kollegerna på kommunikationsenheten.

En annan viktig del handlade om att i praktiken börja jobba med sökmotoroptimering. De vanligaste söktermerna för de båda ämnesområdena ska ge relevanta träffar på de nya webbplatserna. Att gulla med Google med rätt ordval i innehållet och hantera några lite tyngre metadata är ju självklara inslag i det arbetet, det vet alla som försökt få organiskt sök att ranka innehåll högre. Sedan har vi såklart bra draghjälp av det redan stora och etablerade domännamnet stockholm.se.

Allt detta pågick under luciaveckan ända in i kaklet som det så populärt brukar heta, parallellt med testning, innehållsproduktion och de sista utvecklingsinsatsen för att få kartan på plats. Hur gick det då? Vilken är användarnas dom?

Positionen i det organiska söket är fortsatt mycket bra. På de vanligaste sökbegreppen som leder in till webbplatserna behåller vi topprankningen. Inte heller är trafik på så kallade 404-sidor där det saknas innehåll, särskilt stor. Vilket tyder på att vi faktiskt lyckats peka om och släcka sidor på ett bra sätt.

I övrigt pågår arbete fortfarande med att etablera dash boards som på ett pedagogiskt och användbart sätt sammanfattar hur bra webbplatserna lyckas med de användningsmål som är uppsatta. Det går lite trögt med leveransen här så finns det tips därute på användbara dash boards för ändamålet, hör gärna av dig. För viktigast av allt är ju att  ha koll på om användarna hittade det de sökte, fick svar på sina frågor, förstod hur man ansöker om service och kom vidare på sina användarresor. Och förstås att kunna förmedla det resultatet till de ansvariga på förvaltningarna.

Men förutom att trafikstatistiken och sökordsanalysen ser bra ut som förväntat, börjar vi också få in reaktioner via webbplatsernas tyck-till, det vill säga den lilla fliken till höger på sidan där man kan lämna betyg. Och där det ibland slajdar in en kort enkätfråga.

För de båda webbplatserna sammantaget är det generella betyget förhållandevis neutralt, strax under 3 av möjliga 5. Vilket i enkätsammanhang faktiskt brukar betyda gott betyg, eftersom de som lämnar betyg har en tendens att göra det när de är missnöjda med något.

För enkätfrågorna som vi lagt ut på förskola och där vi påkallar uppmärksamhet, ser det faktiskt ännu bättre ut. Här följer ett urval betyg.

Har du hittat det du behöver? (desktop)

Glad smiley med texten 'Happy (3.8)'.

 

 

 

 

 

Förstår du hur kösystemet fungerar? (mobil)

Neutral smiley med texten 'Neutral (2.9)'.

 

 

 

 

 

Förstår du hur det går till att välja förskola? (mobil)

Glad smiley med texten 'Happy (3.7)'.

Kategorier: Beta, sökmotoroptimering, Tyck till!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments